Menu główne
Wielu rodziców zastanawia się, czy mowa ich dziecka rozwija się prawidłowo. Poniżej znajduje się podpowiedź, kiedy rodzic może być zaniepokojonym. Warto pamiętać, że jest to wzorcowa tabela i odchylenia od normy w pewnym zakresie mogą się pojawić.
Wiek dziecka
To, co powinno być
Na co warto zwrócić uwagę
0-
Różne rodzaje krzyku, mlaskanie, cmokanie.
Głośny, nagły dźwięk wywołuje zmianę zachowania niemowlęcia.
2-
Głużenie-
Reaguje na różne dźwięki, głośno się śmieje.
Gaworzą wszystkie dzieci-
4-
Gaworzenie, czyli pierwsze zabawy głosem-
Gaworzenie będzie bardziej intensywne, jeśli dorośli zwrócą na nie uwagę i będą naśladowali swoje dziecko-
Dzieci głuche nie gaworzą!
6-
Gaworzenie samonaśladowcze-
W chwili zadowolenia gaworzenie jest intensywniejsze.
Ok. 7 m. ż. Pojawiają się pierwsze prototypy wyrazowe, czyli wypowiedzi po raz pierwszy przypominające wyrazy, np. baja= bajka, mana= mleko.
Jeśli niesłyszące niemowlę obserwowało w swoim otoczeniu język migowy to zaczyna „gaworzyć” palcami.
9-
Echolalia-
Rozumienie kilkunastu słów-
11-
Wypowiedzi coraz bardziej przypominają brzmieniem wyrazy danego języka.
Roczne dzieci wymawiają przeciętnie ok. 6 słów, ale są i takie, które nie potrafią wymówić jeszcze żadnego, ale i takie, które wymawiają ok 50 wyrazów.
12-
Jeden wyraz zastępuje zdanie, a właściwie kilka różnych zdań, np. „da” jako 1. daj misia, 2. Weź kółko, 3. Połóż tutaj.
Pierwszy wyraz, który coś znaczy, powinien pojawić się między 8, a (najpóźniej) 18 miesiącem życia.
18-
Początek wypowiedzi dwuwyrazowych.
Dziecko używa przede wszystkim rzeczowników, czyli nazw.
20-
2 lata
Pojawiają się liczebniki i rozróżnienia ja-
Coraz więcej pytań i przeczeń-
Przeważają zdania pojedyncze.
3 lata
Poprawna wymowa:
samogłosek ustnych (a, e, i, u, y. o)
spółgłosek nosowych (m, n, ń)
„półspółgłosek” (j, ł)
spółgłosek (h, f, w, t, d, p, b)
3-
Śmielej posługuje się zdaniami złożonymi.
4 lata
Poprawna artykulacja spółgłosek (k, g, ś, ź, ć, dź).
Spółgłoski miękkie (ś, ź, ć, dź) mogą być jeszcze wymawiane jako „mniej miękkie”.
Przed ukończeniem 3 lat o 8 miesięcy wiele dzieci zamienia „r” na „j”.
4-
Może jednak zamieniać spółgłoski „sz, ż, cz, dż” oraz „s, z, c, dz” na „ś, ź, ć, dź”.
5 lat
Poprawna wymowa spółgłosek „sz, ż, cz, dż” lub zastępowanie ich spółgłoskami „s, z, c, dz”.
5-
35% dzieci prawidłowo wymawia głoskę „r”.
6 lat
Poprawna wymowa spółgłosek „sz, ż, cz, dż” oraz spółgłoski „r”. Mogą zdarzyć się jeszcze pomyłki, ale powinny być coraz rzadsze.
7 lat
Prawidłowa wymowa wszystkich spółgłosek i samogłosek języka polskiego.
Na podstawie ulotki profilaktycznej WOZ „Wielkopolska”
RODZICU PAMIĘTAJ!Jeśli zauważyłeś nieprawidłowości w mowie dziecka (mówienie, rozumienie) skontaktuj się z logopeda lub lekarzem foniatrą.
Pamiętaj, że nauka mowy i wymowy nie powinna ograniczyć siętylko do zajęć z logopedą. Praca z dzieckiem w formie zabawy musi być kontynuowana w ciągu całego dnia.
Na sukces dziecka pracujesz TY i ONO.