Logopeda, neurologopeda Ostrów Wielkopolski

Idź do spisu treści

Menu główne

Dla dzieci

Porady logopedy

Wielu rodziców zastanawia się, czy mowa ich dziecka rozwija się prawidłowo. Poniżej znajduje się podpowiedź, kiedy rodzic może być zaniepokojonym. Warto pamiętać, że jest to wzorcowa tabela i odchylenia od normy w pewnym zakresie mogą się pojawić.

Wiek dziecka

To, co powinno być

Na co warto zwrócić uwagę

0-1  miesiąc

Różne rodzaje krzyku, mlaskanie, cmokanie.
Głośny, nagły dźwięk wywołuje zmianę zachowania niemowlęcia.

 

2-4 miesiąc

Głużenie- niemowlę śpiewa (guu, agu, aku, ghy…)
Reaguje na różne dźwięki, głośno się śmieje.

Gaworzą wszystkie dzieci- te niesłyszące również!

4-6 miesiąc

Gaworzenie, czyli pierwsze zabawy głosem- dziecko zaczyna prowadzić „rozmowę” z dorosłym opiekunem posługując się prostymi sylabami.

Gaworzenie będzie bardziej intensywne, jeśli dorośli zwrócą na nie uwagę i będą naśladowali swoje dziecko- w ten sposób zachęcą je do „mówienia”.
Dzieci głuche nie gaworzą!

6-7 miesiąc

Gaworzenie samonaśladowcze- dziecko wielokrotnie powtarza identyczne sylaby np. babababa, mamamama, dadadada. Próbuje rozkazywać i pytać (np. Tot?= Co to jest?)
W chwili zadowolenia gaworzenie jest intensywniejsze.

Ok. 7 m. ż. Pojawiają się pierwsze prototypy wyrazowe, czyli wypowiedzi po raz pierwszy przypominające wyrazy, np. baja= bajka, mana= mleko.
Jeśli niesłyszące niemowlę obserwowało w swoim otoczeniu język migowy to zaczyna „gaworzyć” palcami.

9- 10 miesiąc

Echolalia- dziecko próbuje naśladować mowę dorosłych, jego wypowiedzi składają się z wielokrotnie powtórzonych różnych sylab.
Rozumienie kilkunastu słów- m.in. imion, nazw zabawek oraz zakazu „nie(ruszaj)”

 

11-12 miesiąc

Wypowiedzi coraz bardziej przypominają brzmieniem wyrazy danego języka.

Roczne dzieci wymawiają przeciętnie ok. 6 słów, ale są i takie, które nie potrafią wymówić jeszcze żadnego, ale i takie, które wymawiają ok 50 wyrazów.

12- 18 miesiąc

Jeden wyraz zastępuje zdanie, a właściwie kilka różnych zdań, np. „da” jako 1. daj misia, 2. Weź kółko, 3. Połóż tutaj.

Pierwszy wyraz, który coś znaczy, powinien pojawić się między 8, a (najpóźniej) 18 miesiącem życia.

18-23 miesiąc

Początek wypowiedzi dwuwyrazowych.
Dziecko używa przede wszystkim rzeczowników, czyli nazw.

20- miesięczne dziecko wymawia średnio ok. 170 wyrazów.

2 lata

Pojawiają się liczebniki i rozróżnienia ja- ty: dziecko zaczyna używać zaimka „się” np. bawię się.
Coraz więcej pytań i przeczeń- coś nie jest ładne, czegoś nie ma.

Przeważają zdania pojedyncze.

3 lata

Poprawna wymowa:
samogłosek ustnych (a, e, i, u, y. o)
spółgłosek nosowych (m, n, ń)
„półspółgłosek” (j, ł)
spółgłosek (h, f, w, t, d, p, b)

3- latek ma prawo zamieniać głoski dźwięczne na bezdźwięczne (np. fota zamiast woda).
Śmielej posługuje się zdaniami złożonymi.

4 lata

Poprawna artykulacja spółgłosek (k, g, ś, ź, ć, dź).
Spółgłoski miękkie (ś, ź, ć, dź) mogą być jeszcze wymawiane jako „mniej miękkie”.

Przed ukończeniem 3 lat o 8 miesięcy wiele dzieci zamienia „r” na „j”.
4-latek nie powinien zamieniać „t, d” na „k, g” (lub odwrotnie).
Może jednak zamieniać spółgłoski „sz, ż, cz, dż” oraz „s, z, c, dz” na „ś, ź, ć, dź”.

5 lat

Poprawna wymowa spółgłosek „sz, ż, cz, dż” lub zastępowanie ich spółgłoskami „s, z, c, dz”.

5- latek tworzy własne wyrazy, np. ukradacz= złodziej.
35% dzieci prawidłowo wymawia głoskę „r”.

6 lat

Poprawna wymowa spółgłosek „sz, ż, cz, dż” oraz spółgłoski „r”. Mogą zdarzyć się jeszcze pomyłki, ale powinny być coraz rzadsze.

 

7 lat

Prawidłowa wymowa wszystkich spółgłosek i samogłosek języka polskiego.

 

Na podstawie ulotki profilaktycznej WOZ „Wielkopolska”

RODZICU PAMIĘTAJ!Jeśli zauważyłeś nieprawidłowości w mowie dziecka (mówienie, rozumienie) skontaktuj się z logopeda lub lekarzem foniatrą.

Pamiętaj, że nauka mowy i wymowy nie powinna ograniczyć siętylko do zajęć z logopedą. Praca z dzieckiem w formie zabawy musi być kontynuowana w ciągu całego dnia.
Na sukces dziecka pracujesz TY i ONO.

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego